Historie 3D her
Historie 3D her
Hry. Jsou všude a jsou zpravidla nejnáročnějším typem softwaru, protože využívají posledních výstřelků producentů hardwaru, zatímco pro běžné kancelářské programy by postačil třetinový, možná i menší výkon.
Wolfenstein 3D
Zlom nastal na podzim roku 1993, kdy malá americká společnost id software vydala hru nazvanou Wolfenstein 3D. Tato hra na sebe obrátila pozornost celého herního světa. Navíc byla k dispozici jako shareware, věc, která se u her v této době příliš často neviděla. To zapříčinilo její rychlé rozšíření a obrovskou popularitu. Wolfenstein 3D nebyl typickou 3D hrou jak je známe dnes (a de facto ani mnoho jejích následovníků), ale hráč se již mohl volně procházet v bludišti a díval se na scénu z pohledu hlavního hrdiny. Tato hra ale byla pouhý začátek, po ní totiž ID Software představil svůj další trhák.
Doom
DOOM byl uveden na trh 10. prosince 1993 a toto datum můžeme brát témeř jako počátek 3D šílenství. V DOOMovi bylo použito mnoho nových prvků jako například mapováni textur, vylepšené osvětlování atp. Toto všechno byly sice nejmodernější technologie, ale byly zde ještě dvě další věci, kvůli kterým DOOM získal takřka nesmrtelnost – možnost síťové hry a rozšiřitelnost. Zatímco všechny hry byly do této doby velmi omezené, DOOM umožňoval bitvy po síti, domlouvání různých strategií mezi hráči a tvorbu vlastních úrovní a postav pomocí různých editorů. Jinými slovy se vytvořila jakási kultura "hráčů DOOMa". Celý tento fenomén ještě podpořil rozmach sítě WWW.
Duke nuke 3D
Na počatku roku 1996 začal herní průmysl v oblasti 3D grafiky dospívat. Vývojáři si uvědomili čeho všeho je a není možné se současným hardwarem dosáhnout a začali se mu přizpůsobovat. Jinými slovy začali vytvářet hry nadoraz současných možností. První velmi výraznou hrou byl Duke Nukem 3D od 3D Realms. Tato hra se stala další legendou do DOOMovi. Prostředí, ve kterém se hra odehrávala bylo velmi dynamické – obsahovalo jezdící vlaky, metra, lesknoucí se plochy, objekty, které se daly ničit a mnoho dalších.
Quake
Ale vývoj šel nezadržitelně kupředu a na scéně se 30. srpna 1996 objevil Quake. Herní svět žasl, toto zde ještě nebylo – všechny předešlé hry byly "víceméně" trojrozměrné, tj. byly v 3D prostředí, ale ve větší čí menší míře si stále vypomáhaly animovanými sprity (typicky pro postavy), zatímco Quake byl první hrou s plně trojrozměrnými předměty a postavami potaženými texturou. Také se honosil šesti stupni ovládání oproti čtyřem v DOOMovi, vylepšil oproti němu také síťovou hru a stupeň interakce tím, že hra byla neparalelní. Quake byl také první hrou, která přímo podporovala 3D grafické karty.